Kieli on lapselle väline jäsentää havaintojaan, tutkia ympäristöään ja hankkia tietoa, Kieli myös mahdollistaa sosiaalisen vuorovaikutuksen ja oppimisen sekä toimii käyttäytymisen säätelijänä. Lapsi tarvitsee kielen oppimiseen mallia, lähellä olevien ihmisten huomiota ja yhteistä tekemistä, jossa kieltä käytetään luontevasti ja monipuolisesti.
Lapsi saattaa tarvita rohkaisua kertoakseen omia ajatuksiaan ja joku toinen taas hyvää mallia suomen kielestä, jos hänen kotonaan puhutaan jotain muuta kieltä. Näihin minulla lähihoitajana on mahdollisuus vaikutta. Minun tulee kuitenkin tietää lapsen kielen kehityksen pääpiirteet kussakin ikävaiheessa, jotta voin tukea lapsen kielen kehittymistä. Minun tulee olla myös tietoinen jokaisen lapsen henkilökohtaisista tarpeista.
Lapsella on hyvin varhainen valmius reagoida ihmiskasvoihin ja kyky alkaa erottaa omaan äidinkieleensä kuuluvia äänteitä. Tehokas oppiminen on mahdollista, koska lapsen hermosto pystyy muokkautumaan tehokkaasti. Kielen oppimisen edellytyksenä kuitenkin on normaalisti kehittynyt keskushermosto ja äidinkieltä puhuva ympäristö. Kielen oppiminen etenee varhaisesta esikielellisestä kaudesta aina sujuvaan kieleen ja vuorovaikutukseen. Aluksi opitaan äänteitä ja sitten sanoja, minkä jälkeen sanat yhdistetään lauseiksi, sanoja opitaan taivuttamaan ja lauseista alkaa syntyä tarinoita.
Kielen kehitys eri ikävaiheissa (1-6v)
1-3v:
-Lapsi alkaa ymmärtää kieltä ensimmäisen elinvuotensa lopulla.
- Eleet toimivat lapsella ilmaisun tukena esim. ojentaa molemmat kätensä halutessaan syliin.
-Ensimmäiset sanat ovat yksittäisiä ja yksi sana voi olla hyvin yleistetty.
-1,5vuotiaana sanasto kehittyy nopeasti . Lapsi huomaa, että kaikilla ympäristön kohteilla on nimet ja hän kyselee niitä paljon (nimeämisvaihe) Lapsi osaa noin 10-50 sanaa, mutta ymmärtää puhetta paremmin kuin sitä itse tuottaa.
-noin 2vuotiaana lapsi alkaa yhdistellä sanoja eli sanoo kaksi sanaa peräkkäin muttei osaa vielä taivuttaa niitä. Vähitellen lapsi oppii taivuttamaan sanoja ja alkaa käyttämään verbejä ja sitä kautta myös muiden sanaluokkien sanat alkavat yleistyä(.2,5 vuotiaana)
-3vuotiaan puhe on jo ymmärretävää. Lapsi osaa jo sanojen taivutuksia ja käsky,kielto- ja kysymys lauseita. 3vuotiaan kanssa voi leikkiä sana-ja loruleikkejä.
-4-5vuotiaana lapsen puhe alkaa jo muistuttaa aikuisen puhetta. Mukana on kaikki sanaluokat, aikamuodot ja taivutusmuodot. Lapsen tarinan kerronta tarkentuu. Kaikki konsonantit ilmaantuvat yleensä tähän mennessä.
-5vuotiaana sanojen ääntäminen on yleiskielen mukaista. Aikuisten ja muiden lasten kanssa leikkiessä ja toimiessa muovautuvat vuorovaikutuksen perustaidot: lapsi oppii keskittymään kuuntelemiseen, kysyy kuulemastaan, pystyy vastaamaan kysymyksiin ja oppii puhumaan vuorollaan. Lapsi osaa toimia ohjeiden mukaan.
-6vuotiaana hiotaan kielellinen oppimiminen koulussa. Vuorovaikutustaidot kehittyvät läpi elämän.
Miten voisin tukea? esimerkkejä
1-3v:
-Puhuessani lapselle varmistan, että hän kuuntelee. Laskeudun hänen tasolleen, otan katsekontaktin ja kuuntelen rauhassa hänen puhettaan(pätee jokaisessa kehitysvaiheessa)
-Puhun yksinkertaisia, lyhyitä lauseita ja toistan tarvittaessa.
-Sanoitan omaa toimintaani"Nyt Janne solmii kengännauhat"
-Olen kärsivällinen lapsen ollessa levoton. Odotan kunnes hän rauhottuu ja aloitan keskustelun uudestaan -Luen paljon lapsille.
3-6v:
-Luen paljon ja kyselen lapselta kirjan kuvista
-Kyselen mitä lasten piirrustuksissa tapahtuu ja kirjaan tarinat ylös
-Loruilen ja riimittelen paljon
-Annan lapsille sanallisia toiminta ohjeita ja autan niiden noudattamisessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti